FAQ notariskosten lening

Op deze pagina zie je een aantal vragen die onze klanten ons vaak stellen in verband met leningen voor notariskosten. Heb jij een vraag en vind je op deze pagina geen antwoord? Twijfel dan niet om ons te contacteren.

notariskosten lening

Een notariskostenlening is een lening specifiek voor de notariskosten bij de aankoop van een woning. Volgens de nieuwe kredietwetgeving is het niet langer mogelijk om deze kosten op te nemen in een persoonlijke lening, maar wel in een woonkrediet zonder hypothecaire waarborg. Dit wordt afgesloten samen met de hypotheek.

Om een notariskostenlening te krijgen, moet je minimaal 1 jaar werkzaam zijn bij dezelfde werkgever en moet je inkomen groot genoeg zijn om de hypotheeklasten en de extra notariskostenlening te kunnen dragen.

Afhankelijk van het bedrag kunnen de notariskosten over een periode van 10 jaar gespreid worden. Je kunt de notariskosten ook vroegtijdig terugbetalen, bijvoorbeeld door het vakantiegeld of een 13de maand te gebruiken.

Ja, het is inderdaad mogelijk om de notariskosten mee te nemen in je hypotheek. Er is echter een beperking van 5% op de aankooprijs van het huis of appartement. Dit betekent dat je de notariskosten kunt opnemen in je hypotheek, maar dat het bedrag dat je hiervoor gebruikt niet hoger mag zijn dan 5% van de aankooprijs. Het is wel belangrijk om te onthouden dat de notariskosten ook opgenomen worden in het totale bedrag van je hypotheek, wat kan leiden tot hogere hypotheeklasten. Daarom is het aan te raden om goed na te denken of het opnemen van de notariskosten in je hypotheek een verstandige keuze is voor jouw financiële situatie.